VÃ¥rsjekk

Før du starter opp igjen med flyving etter en heller laber vintersesong, bør (må) du sjekke utstyret. Det viktigste er radioen og batteriene til denne. Har du en skikkelig lader, så kjør ett par "cyklinger" for å "vekke" batteripakka opp fra vinterdvalen. Om du ikke har en slik lader, er det en god investering å kjøpe en. Batteriene holder lenger, og du er sikker på at du har fulladete batterier hver gang. Alternativ 2 er å låne fra en flykompis. Etter at både sender og mottager er toppladet, bør du ta en "range" sjekk. Slå helikopteret (eller flyet) på, få kona, samboeren, kjæresten eller noen annen flyinteressert(?) til å holde vakt. Slå på senderen, la antennen være nede og ta en spasertur. Radioen bør ihvertfall virke på 50-100 meters avstand. Gjør den det er det ingen fare å fly.

Gå over alle skruer og linker. Sjekk at alt er "tight" og ikke slarker. Skift ut slitte deler med nye. Det vil betale seg i lengden uansett. Sett i ny glødeplugg. Kontroller også gyrotapen slik at den ikke har blitt sprø og tørr i løpet av vinteren. Det er ikke spesielt artig om gyroen løsner "mid-air" Sjekk også evt. halereim for sår og skader. Skift ut om nødvendig. Sett også glødebatteriet og fieldboks-batteriet til lading.

Minst like viktig er det å sjekke/skifte ut fuelslanger, også "klunk-slangen" i tanken. Er denne morken og dårlig er det et dårlig tidspunkt å finne det ut mens du er i lufta. Skjer det bør du iallefall vite hvordan du autoroterer trygt ned....


Previous page: Futaba
Neste side: Raptor